sunnuntaina, toukokuuta 25, 2008

Koulu haisee!

Juu, ainakin minun mielestä! Sattuneesta syystä olen joutunut miettimään viimeaikoina kouluaikojani ja ne ovat ihan perseestä (anteeksi suora ilmaisuni!)

Olen aina ollut sellainen keskitason oppilas 7 ja 8 olivat yleisimpiä numeroitani, Paitsi käytös ja huolelliisuus olivat aina 10. Koska minä en turhia puhunut ja aina oli kaikki kirjat mukana ja läksyt tehty. Ja osasin jo lukea ennen kouluun menoa, vaikka en koskaan tarhassa tai eskarissa ole edes ollut.
Minulla ei oikein ollut kavereita, olin vähän outo ja arka ja läski ja ruma ;). Minua vaivasi jo silloin erittäin alhainen itsetunto. Vihasin taideaineita, koska koin aina olevani kaikkia huonompi. Eikä opettajat kylläkään mitenkään helpottaneet tilannetta.
Minä en vain aina ymmärtänyt mitä opettajat minulle selitti, minulla kun tuo hahmotus on ollut aina vähän hankalaa.
Esimerkki: tarvitsen kokonaiskuvan, ennenkuin voin ruveta tutkimaan yksityiskohtia. Inhosin siis myös maantietoa, koska en koskaan ymmärtänyt minkälainen maapallo oli. Aina vain käsiteltiin erikseen pieniä maita, mutta kukaan ei koskaan tajunnut kertoa minulle miten ne sijoittuvat kokonaisuuteen. Kunnes paljon myöhemmin, joku näytti minulle karttapallon...
Klassisia erehdyksiäni: luulin pitkään, että amerikka ja englanti on yksi ja sama maa.
Väritin kokeessa Tanskan sinseksi mereksi ja nimesin mereen Tanskan niemimaat. Olin kyllä opetellut Tanskaa koskevat faktat hienosti, mutta kukaan ei ollut muistanut mainita erikseen minkä muotoinen tanska on.

Koulu siis oli kärsimystä. Ihan paras päivä oli kevätjuhlapäivä, silloin tiesi, että nyt alkaa loma. Nyt saa olla omissa oloissaan, pois koulusta.
Yläasteelle mentäessä, muutimme ja jouduin pienestä koulusta siirtymään yksin monen sadan oppilaan yläasteelle. Se oli kamalaa ja silloin sain kokea miltä tuntuu olla vielä enemmän vihattu ja koulukiusattu. Lukiossa hiukan helpotti, mutta ei minusta sielläkään niin kamalasti pidetty...

Koulu haisee!
Inhoan kouluja vielä tänäkin päivänä.

Vielä pari kauhumuistoa, ne ovat niin kivoja.
Äidinkieli: Opettaja kirjoitti taululle lauseen ja vuorotellen jokaisen piti sanoa onko lauseessa oleva sana verbi, substantiivi, pronimini vaiko adjektiivi. Ja meikällä ei mitään hajua. Siinä taas koko luokka sai huomata, että neiti Homssu Tuhto ei osaa.
Matematiikka: kertotaulut, en vain oppinut, en sitten millään. piti taas ääneen kertoa luokassa ja arvatkaa osasiko meikä? niin, no en. Ei muuta kuin suorittamaan kertotaulut erikoisopettajan tukiopetukseen...

En ole niin lahjakas yhä vieläkään, että pystyisin tähän kirjoitukseen saamaan sitä suurta vastenmielisyyden tunnetta, jota koulu minussa herätti ja herättää.
No hei, minä olenkin sairaslomalla oleva pipipää nykyään.

Koska olin erittän kiltti ja kuuliainen oppilas, en myöskään uskaltanut kysyä jos en jotain ymmärtänyt.

Siispä, tiedättehän laulun: lensi maahan enkeli. Olen aina ihmetellyt mikä se sampituuli on, johon enkeli joutuu. Siinä lauletaan; lensi maahan enkeli joutui sampituulta....
Ajattelin aina, että se sampituuli oli niinkuin sellainen ihmisten aiheuttama kiirastuli, kun ne inhosi sitä enkeliä. Ja sitä paitsi se oli väärässä muodossa, sen pitäisi olla tuuleen eikä tuulta.
Aikuisena (?) minulle selvisi, että siinä laulussa lauletaan;... joutuisampi tuulta...

Minulle on aiheuttanut myös suurta hämmennystä kyltti jossa luki vaalipaikka-vallokal.
En muuten ole koskaan tiennyt, että se on ruotsiksi vallo kal. Ei siinä ole mitään järkeä, vähän niinkuin keräkaali. Kunnes joku ystävällinen sielu valaisi minua.

Mutta onneksi sitä liikkuu suvussa. Olimme parisen viikkoa sitten siskoni ( isosiskoni) kanssa ostoksilla. Siskoni tarvitsi avokassukat uusiin kenkiinsä. Siinä sitten kaupassa olimme ja siskoni minulta kysyi, että mikä näiden nimi on? vastasin, että avokassukka.
Siskoni oli lukenut lapusta avo kassukka ja miettinyt hetken miksi niiden nimi on kassukka.
Sen jälkeen meillä on puhuttu ihan vain kassukoista.

Tätini kertoi myös omasta kokemuksestaan. Hän oli lukenut lehdestä rantalipokkaista. Hän mietti pitkään mikä on rantali pokas.

Legendaarinen on myös laulun sanat, jossa lauletaan ei rakkaampata rantaa. Mikän oikein se rakkaan pataranta on?

Että näin meidän suvussa :)

ps. Rusakkohan kommenteissa muistutti toisesta pikku mokastani. Anna Erikssonin laulusta, seurataan johtajaa. " Kuka auttaa voi, kuka veis mut pois, kuka kanssain uutta lois, vierittäis kiven pois..."
Mietin pitkään mitä se uuttaloiminen tarkoittaa...

pss.Lisäys myöhemmin, poikia iltapuuhissa....( kun saavuttivat niin suuren suosion ( hyvä, että edes joku meidän perheessä))



Pojat syö
Kukka syö

Kalle syö



Kukka iltapesulla

12 kommenttia:

Taru kirjoitti...

Noh, pitsi kassukat oli oikein hyvät korkokenkien kanssa :)....Ja mitäs se olikaan se uuttaloiminen Anna Eriksonin kappaleessa :))

Anni kirjoitti...

Ai niin meikä unohti sen uuttaloimisen... :
"Kuka auttaa vois, kuka veis mut pois, kuka kanssain uutta lois, vierittäis kiven pois..."
mitä se uuttaloiminen tarkoittaa?.

Rusakko kirjoitti...

kai se on jonkinsortin lypsämistä :)

Anonyymi kirjoitti...

Lainaus:
mitä se uuttaloiminen tarkoittaa?.

Olisiko jonkin uuttamista (suodattamista) pois??? :-D

Anonyymi kirjoitti...

Minä(kään) en muistele kouluaikoja mitenkään suurella riemulla. Jos sattui kuulumaan tiettyyn ”muottiin”, niin asiat yleensä menivät kohtalaisesti, mutta annas olla jos sinussa on jotain erilaista tai poikkeavaa (ja jos vielä tuppaa ottamaan asiat vähän raskaammin), seuraa ongelmia. Jotkut tuntuvat muistavansa omat ylä-aste aikansa suunnilleen elämänsä parhaana aikana, jotkut taas pahimpana helvettinä.

Minä olen myös ”hahmottamishäiriöinen” :o) Kukaan ei ala-asteella ymmärtänyt, kun yritin kysyä mikä on sampituuli tai sijaltainen (= jos sijaltain en nousisi...). Usein luen myös sanomalehtien otsikot jotenkin väärin. Ja kun kuulin ensimmäistä kertaa Suomen tämän kevään euroviisuehdokkaan, ihmettelin, että onpas sanoittajalla nyt mielikuvitus lentänyt. Minä nimittäin oikeasti kuulin kappaleen kertosäkeen: Missä miehet ratsastaa, siellä vompatit voi laiduntaa. Ihmettelin kovasti, mitä tekemistä vompateilla on keskellä jotain uhoamiskappaletta, kunnes sitten eräs tuttu paljasti, että kyse on lampaista, jotka ei voi laiduntaa...

Anonyymi kirjoitti...

joo minäkin vihasin äidinkieltä ,jo silloin oli muodissa tuo taululle kirjoitettu lause joka piti jäsentää täyttä h.... Mutta minulle on kerrottu että vuoden kuluttua kukaan ei muista mitä on toinen mokannut,jotenkin lohduttavaa. mega hali

Anonyymi kirjoitti...

Sukurasitus on vahva. Lauloin pienena tyttona onnellisena "Oi
kuusiMUU, oi kuusiMUU ja LEHMAS
uskolliset..." Hapea oli niin kauhea, etta jouduin aikuisena muuttamaan maapallon toiselle puolelle... Tikke

Anni kirjoitti...

Olen itse aina kokenut,että uuttaloiminen tarkoittaa suossa rämpimistä. Mutta Wäiskin ja rasavillirusakon ehdotukset ovat myös hyviä.

Margaret: vompatit nostivat suuren hymyn huulilleni!

Isoäiti: juu, mutta minä muistan....

Tikke: Sinähän olet aina ollut eläinten ystävä ja tuo vaihtoehto on paljon parempi :)

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin luen usein väärin tuolla tavalla. Ilahduttavaa etten ole yksin! :-) Harmi vaan kun tällä hetkellä ei tule mieleen ensimmäistäkään hyvää esimerkkiä.

Koulu...joo, meni niinkuin meni. Keskiarvo yleensä 8,0 +- 0,3 pykälää. Saksan kieli ja matematiikka tuottivat eniten tuskaa. Olisi pitänyt tehdä enemmän duunia, mutta... Sitten kun opiskelin tähän jaloon ammattiin oli parempi motivaatio. Ja niihin koulutuksiin johon pääsee nyt työn takia ovat usein todella hyviä. :-)

Anni kirjoitti...

Juu, jostain syystä minullakin oli paljon suurempi motivaatio ammattiin opiskellessa.

Listaani kuuluu, myös lastentarhaopettaja-lehdestä lukemani mainostus nuuska-viikosta.
Ihmettelin kaikille työkavereille tätä, kunnes joku kertoi minulle, että siinä lukee nuukuus-viikko...

Anonyymi kirjoitti...

Kuuntelin vuosia sitten usein Barbara Streisandin "Memory"-laulua. Han laulaa moneen kertaan
" I REMEMBER..". Pieni lapseni luuli, etta laulu oli Kari Rember-nimisesta kundista...hi hii !Tikke

Anni kirjoitti...

Tikke: Kari Rember, mainiota ja aivan ymmärrettävää!